Vinter, GMO och annat smått och gott!


Efter en kall inledning på det nya året så är vi nu tillbaka i den grå vardagen, bokstavligt talat då för vädret här i Stockholm har varit ungefär som det brukar vara om vintern dvs grått, slaskigt, plusgrader och allmänt trist... Den lilla snö som föll här i stan är nu puts väck och ersatt av en massa slask:( De kommande dagarnas väderlek ser ut att fortsätta i samma stuk även om det kan bli vissa solglimtar här och där, mest där gissar jag på:P Dock så kommer även folket i norra Norrland att få påhälsning av plusgraderna samtidigt som det blir blåsigt i större delen av landet...

Denna dag har i alla fall ägnats åt att baka lite grahamsbullar som nu på kvällen avnjutits tillsammans med ett glas mjölk:) Alltid gott med nybakat bröd=) Imorgon funderar jag på att kanske ställa mig och baka en sats kanelbullar o stoppa i frysen.... Sånt är ju alltid gott att ha med sig om man ska in till Universitetet, göra någon utflykt eller efter en skön långpromenad... Dagens "se fram mot händelse" skulle ha varit att träffa en kompis som flyttat upp till Umeå, men som just nu är här nere i Stockholm för o fixa med lite av varje, men då han inte kände sig helt 100% så blev det inställt...  Tanken var att vi skulle ha käkat middag, kollat på någon film och ev. fiskat imorgon beroende på isläget, men av detta blev nu alltså intet...

Imorgon är dock en ny dag och vi får se vad den bjuder på.. Om inte imorgon så på måndag så står städning dvs dammsugning, våttorkning av golv etc på agendan.... En dokumentär ska jag i alla fall se som går på SVT 2 kl. 15.55-17.45: "The World According to Monsanto" vilken handlar om det företag som är världsledande på genmanipulerad mat och har ca 90% av marknaden, vilken alltmer vinner mark i vårt land trots att både bönder och stora delar av gemene man är emot eller skeptiska till det. Och det finns faktiskt, (anser jag, ni får göra er egen bedömning!) till att vara skeptisk. Företagen lovar en massa saker, tex. minskad användning av bekämpningsmedel och skördar, vilka punkteras med råge i dokumentären. Men kan man lita på detta företag som valt att hemligstämpla sina forskningsrapporter med hänvisning till företagshemligheter? Ytterst få oeroende studier har gjorts, och s.g.s samtliga oberoende studier har kunnat uppvisa negativa hälsoeffekter på råttor såsom tex. cellförändringar, lever- och njurpåverkan, minskad fertilitet, allergenicitet etc. I Storbritannien ökade sojaallergierna med ca 50% under de följande 2 åren efter att GMO-soja introducerats i landet... Dessutom sprids GMO lätt och kontamineras med "vanliga" grödor, vilket ändrar den biologiska mångfalden.. Nåja, jag ska inte haka upp mig för mycket på detta, utan rekommenderar er att se dokumentären som även går på måndag 12/1 kl. 19.10-21.00 i SVT 24 om ni missar den imorgon.


I väntan på det där jobbet som jag hoppas på så drar iaf SSIF igång sin deltagarkortsförsäljning igen nu på måndag vilket pågår till i början på februari och då jag ska småknäcka där så blir det ett välbehövligt avbrott från den senaste tidens ganska så händelselösa tillvaro samt lite mer rutiner:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0